Nedostatek paliva v nádrži „zabíjí“ vaše auto: tohle se s ním děje

Foto: z veřejných zdrojů

Benzín hraje důležitou roli nejen v procesu spalování, ale slouží také k chlazení některých součástí palivového systému, uvádí se v materiálu

Ať už jste zapomněli natankovat, nebo jen chcete ušetřit, nedostatek paliva motoru neprospívá. Navíc to může být špatné i pro vás. Uvádí to zpravodajský web Jalopnik, který se specializuje na automobilová témata. Upozorňuje, že palivo hraje důležitou roli nejen při spalovacím procesu, ale slouží také k chlazení některých součástí palivového systému.

„Například palivové čerpadlo (které je zodpovědné za čerpání benzinu z nádrže do motoru) se může začít zahřívat, když je nádrž téměř prázdná. Čerpadlo potřebuje ke své správné funkci stálý přísun benzinu. Pokud se zásoba paliva příliš sníží, čerpadlo začne čerpat vzduch, což může způsobit značné škody,“ vysvětlují autoři.

Situace však může být ještě horší, pokud je auto staré a na dně palivové nádrže se v průběhu let nahromadily nečistoty. Když se čerpadlo snaží nasát palivo, mohou se usazeniny nahromaděné na dně dostat do systému a způsobit ucpání.

Podle Kelly Blue Book vás výměna palivového čerpadla vyjde na 390 až 900 dolarů (mluvíme o americkém trhu – pozn. red.).

Docházející palivo může také poškodit motor a katalyzátor. Materiál uvádí, že moderní motory jsou schopny během provozu dolaďovat parametry, jako je specifický poměr paliva a vzduchu. Proto když dojde benzín, do válců se nedostane dostatek paliva, což naruší poměr směsi a způsobí chybějící zapalování.

„Chybné zapalování motoru je už tak dost špatné, protože chybějící zážeh může způsobit nerovnoměrné zrychlení a nepravidelný volnoběh, ale může to být ještě horší. ECM (řídicí modul motoru) přijímá data z různých snímačů v okolí motoru. Když začnou válce vynechávat zapalování, ECM upraví palivovou směs a přidá více paliva. Problém je v tom, že pokud je nádrž prázdná, nelze dodat více paliva, což může vést k tzv. detonačnímu klepání motoru,“ poznamenávají autoři.

Zdroj vysvětluje, že tento zvuk je výsledkem tlakových vln, které se ve válci střetnou v nesprávný okamžik. A časem může způsobit vážné vnitřní poškození.

Chybějící zapalování může být také příčinou vniknutí paliva do katalyzátoru. To je součást výfukového systému, která mění toxické látky na méně škodlivé ještě předtím, než se dostanou do výfuku automobilu.

„Pokud se do katalyzátoru dostane příliš mnoho nespáleného paliva, může to způsobit přehřátí této části, což může vést k jejímu značnému poškození a nákladným opravám,“ uvádí Jalopnik.

Share to friends
Rating
( No ratings yet )
Užitečné tipy a triky pro každodenní život